Mindfulness
Badania naukowe
Istnieje wiele badań naukowych, które potwierdzają pozytywny wpływ praktyki uważności na nasz ogólny dobrostan psychofizyczny.
Już po 8 tygodniach regularnych ćwiczeń można zaobserwować zmiany w strukturze mózgu: rozrost hipokampu
(odpowiedzialnego za pamięć, reakcje emocjonalne), zmiany w korze przedczołowej (logiczne myślenie, podejmowanie decyzji,
uczenie się) oraz skurczenie się ciała migdałowatego (systemu walki, ucieczki lub znieruchomienia).
Badania pokazują, że dzieci które praktykują lub praktykowały mindfulness, wykazują się większą empatią wobec innych oraz,
że są bardziej odporne na stres. Potrafią dokonywać bardziej świadomych i mniej impulsywnych wyborów. Uważność wspiera
ich rozwój zarówno osobisty jak i społeczny. Ponadto pomaga w aktywnym skupianiu uwagi oraz poprawie samooceny.
Jest coraz więcej dowodów na to, że uważność poprawia jakość uczenia się. Jeśli dla dorosłych uważność okazuje się przydatna, to dzieciom jest ona wręcz niezbędna. Mózg i system nerwowy dziecka rozwijają się i ich wrażliwość na negatywne skutki stresu jest znacznie większa. Jest rzeczą pierwszej wagi, by stymulować u dzieci i wspierać ich naturalną dobroć i szczerość oraz ich naturalną skłonność do bycia obecnym – dzieci są przecież przyszłością świata.
Jon Kabat-Zinn
fragment przedmowy do angielskojęzycznego wydania książki „Uważność i spokój żabki”
Dr Daniel J. Siegel, profesor psychiatrii na Wydziale Medycyny Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, wyjaśnia wpływ medytacji na funkcjonowanie mózgu.
Jon-Kabat Zinn, biolog molekularny, profesor medycyny, założyciel i kierownik Kliniki Łagodzenia Stresu przy Akademii Medycznej Uniwersytetu w Massachusetts, opowiada o znaczeniu mindfulness w edukacji .
Jak mindfulness pomaga dzieciom radzić sobie ze złością?
Czym jest mindfulness dla dzieci?
Więcej informacji o najnowszych badaniach nad mindfulness (w języku angielskim) uzyskasz tutaj:
- American Mindfulness Research Association https://goamra.org
- Mindfulness in Schools Project https://mindfulnessinschools.org/research/
Wybrane artykuły naukowe i książki o mindfulness:
Dębska A., Jacennik B. (2016), „Programy nauczania uważności dla dzieci i młodzieży – z perspektywy szkolnictwa polskiego” , Przegląd Badań Edukacyjnych, Metaanalizy Badań Edukacyjnych https://www.researchgate.net/publication/314260395_Programy_nauczania_uwaznosci_dla_dzieci_i_mlodziezy_-_z_perspektywy_szkolnictwa_polskiego_Mindfulness_Training_Programs_for_Children_and_Youth_-_a_Review_from_the_Perspective_of_Polish_Education
Hanh Thich Nhat (2007), „Cud uważności. Prosty podręcznik medytacji.”, wyd. Czarna Owca
- Holden W., Hawn G. (2017), „10 minut uważności. Jak pomóc dzieciom radzić sobie ze stresem i strachem.” wyd. MT Business, Laurum
Kabat-Zinn J. (2013), „Życie to piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból.”, Czarna Owcaabat-Zinn J. (2007, )„Gdziekolwiek jesteś bądź. Przewodnik uważnego życia.”, wyd. IPSI Press
Radoń S. (2013), „Uważność jako ponadkulturowe wyzwanie dla polskiej edukacji, w: N. Majchrzak, A. Zduniak (red.), Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. Od rozwiązań definicyjnych do praktycznych zastosowań. Edukacja XXI w., T1/30, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań. https://www.researchgate.net/profile/Stanislaw_Radon/publication/260600012_Mindfulness_as_meditation_on_education_facts_and_myths/links/0f317531d8e9b35bff000000/Mindfulness-as-meditation-on-education-facts-and-myths+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=pl
Radoń S. (2014), „Uważność jako medytacja w edukacji: fakty i mity.”, w: Współczesne zagrożenia: fakty i mit, KUL, Lublin, s. 299–317 https://www.researchgate.net/profile/Stanislaw_Radon/publication/260600012_Mindfulness_as_meditation_on_education_facts_and_myths/links/0f317531d8e9b35bff000000/Mindfulness-as-meditation-on-education-facts-and-myths+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=pl
Weare K. , Hanh T.H. (2019) „Szczęśliwi nuczyciele zmieniają świat”, wyd. Mamania
- Williams M, Penman D. (2014), „Trening uważności. Jak znaleźć spokój w pędzącym świecie. ” wyd. Edgard