Metoda Eline Snel©

Najczęściej zadawane pytania

Pytania i odpowiedzi

Metoda Eline Snel© „Uwaga, to działa!” powstała na podstawie 8-tygodniowego treningu uważności MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) – dobrze znanego i naukowo przebadanego programu, stworzonego w 1979 roku przez Jona Kabat-Zinn’a z Uniwersytetu Medycznego Massachusetts w Stanach Zjednoczonych.

Treningi są bardzo interaktywne, wykorzystują naturalną potrzebę ruchu dzieci, jak również uczenie się przez zabawę. Metodę uzupełniają podręczniki dla rodziców i dzieci: światowy bestseller – „Uważność i spokój żabki” oraz „Daj przestrzeń i bądź blisko”. Dzięki załączonym płytom, dzieci mogą ćwiczyć  w domu samodzielnie lub z rodzicami. Nagrania,  w ciekawy i angażujący sposób, przeprowadzają przez ćwiczenia. Pomagają nie tylko dzieciom, ale i dorosłym. 

Trening  jest skierowany do dzieci i młodzieży w wieku 4-19 lat. Trwa 8 tygodni dla dzieci w wieku 4-11 (12) lub 10 tygodni dla młodzieży w wieku od 12 roku życia. Program jest podzielony na cztery grupy wiekowe: 4-8 lat, 8-11 (12) lat, 12-14 lat i 14-19 lat. 

Ćwiczenia uważności są ogólnorozwojowe i odpowiednie dla wszystkich dzieci i młodzieży, a zwłaszcza tych, które chcą  poprawić  koncentrację,  pamięć,  kreatywność, umieć radzić sobie z gonitwą myśli, nauczyć się czuć i rozumieć swoje emocje oraz sygnały z ciała, wzmocnić swoją wewnętrzną odporność na stres, być bardziej świadomym swoich zachowań, polepszyć swój sen. Są również wskazane dla osób, które cierpią z powodu niskiej samooceny i potrzebują wzmocnienia, samoakceptacji, zapewnienia, że są wystarczająco dobre i fajne, takie jakie są. Trening wspomaga również leczenie medyczne dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami psychicznymi, np. ADHD, spektrum autyzmu.  

Treningi mogą prowadzić nauczyciele, psycholodzy dziecięcy, psychiatrzy, lekarze,  trenerzy dziecięcy i inne osoby pracujące z dziećmi, które ukończyły szkolenie nauczycielskie w AMT (Academy for Mindful Teaching) w Holandii.

Certyfikat trenera metody ważny jest przez rok. Warunkiem utrzymania certyfikatu jest odbycie co roku odświeżającego szkolenia. 

Intencją ćwiczeń uważności nie jest zaprzestanie myślenia. Badania wykazują, że im bardziej staramy się nie myśleć o czymś, tym bardziej o tym myślimy (spróbuj np. nie myśleć w tej chwili o żółtych bananach). Celem ćwiczeń nie jest również zmiana naszych myśli ani emocji. Dzieci uczą się nabierać dystansu do swoich myśli, obserwować je z życzliwością i ciekawością, tak jakby przyglądały się obłokom na niebie. Nie można przestać myśleć, ale można nauczyć się zmieniać nasze nastawienie do naszych myśli. Nie musimy im ulegać, nie musimy również na nie automatycznie reagować. I co najważniejsze, nie musimy wierzyć wszystkim myślom, gdyż nie wszystkie z nich są prawdziwe.